SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Vår utvecklingsmodell

Göteborgs Turnförening utgår från gymnastikförbundets utvecklingsmodell där utvecklingen beskrivs i olika stadier. I gruppsammansättningen tar vi hänsyn till både gymnastens ålder och förkunskaper och ledarnas utbildning för att skapa så välfungerande grupper som möjligt. Vi ser över nivån i grupperna varje termin för att kunna ge en så bra och säker gymnastikutbildning som möjligt. Våra tränare utbildas via kurser som hålls av Gymnastikförbundet, SiSu, till detta kommer internutbildningar med våra anställda tränare.

 

Färgerna på våra grupper inom truppgymnastiken följer gymnastikförbundets modell. Namnen på grupperna ger en indikation över hur långt de kommit i sin nivå.  Antal träningstimmar ökar med åren beroende på nivå. Alla grupper tränar någon form av styrka som är anpassad efter den nivån gruppen ligger på (det är inte skadligt att träna styrka för barn, tvärtom behöver många göra det och det är skadeförebyggande).

 
Gula och ljusgröna grupper tränar grundmotoriska färdigheter och fokuserar på att det ska vara roligt att träna. Mörkgröna grupper har möjlighet att börja tävla. Blå och röda grupper är tävlingsgrupper där tävlingen blir en viktigare del av träningen. Här är det viktigt med närvaro och att gruppen klarar en för gruppen mer gemensam nivå så att man kan delta i tävlingar på den nivån. 
 
Vi erbjuder också gymnastik på träningsnivå utan tävlingar i våra Orange grupper och  vuxengymnastiken från 17 år. Vi erbjuder även Personlig Träning (PT) för vuxna och barn.
 
 
Mål för gula grupper
Grupperna tränar en gång i veckan och har gymnastikförbundets basförsäkring.
 
Huvudmål: Att barnen tycker om gymnastik får kompisar inom gymnastiken, lär sig balans, koordination och att det är så roligt att de vill fortsätta
 
Matta
  • Kullerbytta framåt
  • Kullerbytta bakåt
  • Våga sparka upp mot handstående.
Satsbräda
  • Springa fram och hoppa jämfota på satsbrädan
  • Katthopp, ljushopp (samlade ben upp, sträckt ljushopp och bra landning)
Trampett
  • Springa fram till trampetten (på pallplintar eller klossar), hoppa jämfota in och hoppa med armdrag. 
Fristående
  • Våga röra sig till musik. 
  • Stå på ett ben i 10 sek. 
  • God kroppsuppfattning, vara medveten om olika kroppsdelar. 
  • Arbeta på rumsuppfattning. Förstå sin placering i rummet. 
 
Mål för ljusgröna grupper
Grupperna tränar 1-2 gånger i veckan och har gymnastikförbundets basförsäkring. Beroende på gruppens och ledarens nivå kan gruppen ha "tävlingslicens" för att få slå volt.
 
Övergripande mål: Alla gymnaster tycker det är kul med gymnastik och fortsätter träna och utvecklas. Ljusgröna grupper tävlar normalt inte än, förutom interna tävlingar.
 
Trampett
  • God löpteknik. 
  • Korrekta grundhopp, ljus, gren, vändning.
  • Kullerbytta på plint med satsbräda.
  • Eventuellt öva på volt på trampett till upphöjd landing eller hård (beroende på tränarens utbildning)

Tumbling

  • Korrekta handståenden.
  • Korrekta hjulningar. 
  • Korrekta kullerbyttor, bakåt framåt 
  • Korrekt ansats upphopp. 

Fristående

  • Piruett preparation.
  • Galopphopp. 
  • Chassé.
  • Balans ett ben, fram eller åt sidan. 
  • Våga dansa till musik. 

 

Mål för mörkgröna grupper

 

Grupperna tränar mer än en gånger i veckan och har tillgång till tumblinggolv, trampett med mjuklandning, trampolin minst en gång i veckan. Här börjar vissa grupper tävla på regionnivå och har tävlingslicens för att kunna göra volt på tävling och träning. Alla har möjlighet att tävla utefter intresse och nivå. På den här nivån har minst en tränare steg1 utbildning för att passa på volt och gymnasterna har "tävlingslicens". 

 

Övergripande mål: Alla gymnaster tycker det är kul med gymnastik och fortsätter träna och utvecklas. 

 

Trampett

  • Korrekt frivolt.
  • Överslag.
  • Övar mot sträckt volt.
  • Till hård landning.
  • Öva på att köra strömmande

Tumbling

  • Handvolt. 
  • Rondat.
  • Övar mot Flickis. 
  • Övar mot kombinationer av detta. 
  • Övar på att köra strömmande så att man kan tävla

Fristående

  • 360 piruett bak och fram.
  • Saxhopp. 
  • Våghalvstående 90 grader. 
  • 360 grader ljushopp. 
  • Piksittande.
  • Stå på händer utan stöd en kort stund.

 

Mål för blå trupper

På den här nivån har minst en tränare steg1 utbildning i tumbling och trampett. Man tränar oftast fristående regelbundet. Blå grupper är för oss tävlingsgrupper. 

 

Grunder

  • Bra handstående flera sekunder. 

Trampett

  • Korrekt grupperade volter
  • Korrekta stäckta volter
  • Korrekta överslag
  • Öva mot stäckta volter med halv skruv.

Tumbling

  • Korrekt handvolt
  • Korrekt rondat-flickis
  • Öva mot rondat-flickis-grupperad salto.

Gruppen ska kunna köra på tumbling och trampett strömmande.

 

Fristående

  • Alla ska kunna enklare friståendet med gott utförande
  • Piksittande 3 sekunder
  • Våghalvstående 90 grader, öva mot 120
  • Benet rakt fram balans med stöd
  • Ljushopp 360 grader, öva mot 540 och grupperat 360
  • Hjulning

Tävlingar

Delta på  lokala och regiontävlingar med bra resultat men inga direkta resultatmål. I blå tävlingsgrupper börjar vi ställa mer krav på fokus vid träning och närvaro på träningarna bland annat vid uttagning till tävlingar. Övningarna som utförs börjar bli svårare och då är det viktigt för gymnasterna att ha huvudet med på träningen.

 

 

Mål för röda trupper

I röd nivå kommer nivån variera (uppåt) eftersom vissa grupper är satsar mer på tävling än andra grupper än andra. På den här nivån har minst en tränare steg 2 utbildning i tumbling och trampett. Man tränar flera gånger i veckan inklusive fristående.

 

Vi nivåanpassar dessa grupper årligen.

Nedan är ett exempel på vad vi tänker oss att man klarar i dessa grupper (eller är nära att klara)

 

Trampett

  • Korrekt grupperad halv
  • Korrekta sträckta volter
  • Korrekta 180 volter
  • Korrekta överslag
  • Öva mot dubbla grupperade volter
  • Öva mot 360 och 540
  • Öva mot tsukahara

Tumbling

  • Korrekt rondat-flickis-grupperad salto
  • Korrekt handvolt-frivolt
  • Öva mot sträck startvolt
  • Öva mot sträckt salto

Fristående:

  • Alla ska kunna friståendet med gott utförande
  • Bra piksittande
  • Öva mot stödstående
  • Våghalvstående 90 grader, öva mot 120
  • Benet rakt fram balans med stöd
  • Saxhopp 90grader, öva mot 120
  • Ljushopp 360 grader, öva mot 540 och grupperat 360
  • Hjulning, öva mot hjulning flickis

Tävlingar

Mål att delta på minst en rikstävling under året. Dessa grupper har specifika målsättningar med sitt tävlande och högre krav ställs i grupperna på närvaro och fokus på träningen när de är där.  Övningarna som utförs är svårare och då är det viktigt för gymnasterna att ha huvudet med på träningen, skaderisken ökar för gymnast och tränare annars. Mognaden och träningsnärvaro hos gymnasten påverkar vid uttagning av tävlingsvarv.

 

Lila
Tävlar nationellt och ev. internationellt. krav på hög träningsnärvaro och fokus. Förening och ledare anpassar lag och väljer vid tävling ut för att försöka nå bästa resultat och anpassar träningen efter detta under terminen. gymnaster förväntas prioritera gymnastiken som sport. 
Flera tränare har steg2 eller mer.
 
Orange - Träna för Livet
Ambitionen är att även ha grupper för gymnaster som kan ha hög teknisk nivå (såsom blå och röda) men inte vill tävla utan bara rekreationsträna för att det är kul och bra träning. Vissa har varit tävlingsgymnaster andra inte.
2019 är målet att ha ungdomsgrupper här också som ett alternativ till tävlings-inriktningen från en medelnivå men även på relativt avancerad nivå.
 
PT
Vi har även vuxengruppen på orange nivå inklusive Personlig träning PT för vuxna och ungdomar enskilt eller i mindra grupp. Här har gymnasten möjlighet att ensam eller med en kompis jobba med en tränare på specifika moment. Vi hjäper även många som inte tränar specifikt gymnastik till. T.ex kitesurfare, dansare, simhoppare, golfare eller sådana som bara vill stärka upp kroppen och bli mer rörliga eller lära sig stå på händer och göra en "muscle up" i ringar.
 
Artistisk gymnastik 
Vår sektion för Artistisk gymnastik (AG) har inte så många grupper och inte flera grupper på samma nivå som vi har i trupp då vi är väldigt många där. 
Inom artistisk gymnastik är redskapen t.ex bom, räck, ringar en stor del. 
Innehåller på de olika nivåerna ovan beskrivning är inte anpassat till AG utan för Trupp.
 
Vi har grupper i AG från absolut grund upp till senior. I våra AG-grupper är upp till tränarna där att avgöra träningsbehov och passande grupp. Det kan nämnas att det är relativt svårt att gå från trupp till AG när man tränat några år bland annat pga de många tekniska momenten och att man är mer noga med stilen inom AG (att börja i AG och sedan gå till trupp är betydligt enklare).  Inom AG följer vi stegserierna för tävling som är utformade som en form av utveckling med mer avancerade moment i steg 1-10 Kvinnlig och Nollan till Trean i Manlig AG (efter trean går vi över till Code of Points, internationella bedömningar).
Stegserier för KvAG 
Video som visar stegserierna
 
 
Kontakta oss
Swishkod 123 004 10 53
För ledare
Samarbetspartners