Med denna sida önskar vi kunna ge klarhet i vissa vanliga frågor.
Är det något du undrar över som du inte hittar så får du gärna höra av dig till oss på kansli@goteborgsturn.se
Jag behöver byta email adress, telefon, hemadress som är registrerad hos er eller lägga till en till.
Se svar: |
Om du har tillgång till den mejladress som är registrerad i vårt system (Sportadmin) så kan du på webbplatsen välja Logga in (Medlem/Målsman). Där kan du få en engångskod skickad på mejlen som du sedan kan använda för att själv registrera och ändra e-post, telefon, adress
Annars finns vi på e-post info@goteborgsturn.se.
.
|
Hur får vi kontakt med klubben, eller kanslit?
Se svar: |
Läs mer här: https://www.goteborgsturn.se/sida/?ID=136882
|
Vad är det för skillnad mellan de olika gymnastikgrupperna,
vad är "Basgrupp", "Truppgymnastik", "Artistisk Gymnastik"?
Får jag prova en gång innan jag bestämmer mig för att börja i gruppen?
Se svar: |
Nej,
Vi har lång kö och kan inte erbjuda någon annan platsen
när terminen redan påbörjats.
|
Hur många barn och ledare finns det i gruppen?
Se svar: |
Våra tränare får ersättning och vi betalar för:
1 tränare / 6 i tävlings trupp-gymnastik och 1 tränare / 4 i Artistisk Gymnastik,
till detta kan finnas hjälptränare oftast i de första basgrupperna. Antal barn i en grupp beror på ålder, erfarenhet och lokal, samt om det finns speciella behov i gruppen. Gruppens storlek bestäms ihop med huvudledaren för gruppen.
|
Har tränarna i gruppen utbildning?
Se svar: |
Minst en av ledarna har genomgått Gymnastikförbundets ledarutbildning Baskurs barn
och ungdom i Basgrupperna, i tävlingsgrupperna är utbildningsnivån anpassad till tävlingsnivån, se vår utbildningsmodell
Generellt har Turn mycket välutbildade ledare.
Kontinuerliga ledarträffar för huvud- och hjälpledare kompletterar utbildningen
och ger tips på nya redskapsbanor och lekar.
|
Får jag som förälder sitta i gymnastiksalen medan mitt barn tränar?
Se svar: |
Föräldrar får gärna titta på träningen om det finns läktare.
Om det finns behov av att vara med inne i hallen för att stötta ett barn
är detta upp till respektive huvudtränare att avgöra om det är ok att vara med som förälder!
|
Vad ska barnen ha på sig?
Se svar: |
Kläder som är lätta att röra sig i som gymnastikdräkt,shorts, leggings eller tights och t-shirt eller linne.
Tänk på att inte klä barnet i för varma eller otympliga kläder.
Det går utmärkt att vara barfota eller att använda tunna skor av typen sockiplast.
Undvik gummi- eller fritidsskor som kan upplevas klumpiga och tunga i vissa övningar.
|
Är det gymnastik under loven?
Se svar: |
Nej,generellt sätt inte under sommar och jullov.
Under loven är gymnastiksalarna stängda för uthyrning och vi har ingen gymnastik.
Detta gäller dock inte i alla Tävlingsgrupper där vissa tränar under loven och i Gymnastikens hus.
|
AVGIFTER
Vilka avgifter finns?
När kommer fakturan/återanmälan?
Se svar: |
Fakturan eller länk till återanmälan på vår hemsida, skickas till dig via mail inför terminsstart.
Har du inte fått någon faktura eller återanmälan,
kontakta kansliet eller fråga din ledare eller kansli
som får information från kassören när fakturorna börjar sändas ut.
|
Vad händer om jag inte betalar min tränings- och medlemsavgift?
Se svar: |
Skulle dina avgifter inte vara oss tillhanda efter senaste betaldag, skickas en påminnelse ut,
om betalning fortsatt inte sker räknas du inte som medlem i föreningen
och har således inte en medlems rättigheter.
Det innebär också att din försäkring inte gäller om något skulle hända
på eller i anslutning till träningen.
|
Hur många träningstillfällen betalar jag för?
Se svar: |
-Basgrupper (gula, ljusgröna) beräknas till 14 träningstillfällen/termin (minst 12) och tävlingsgrupper minst 14 gånger.
-Alla MAG/KvAG grupper anses vara tävlingsgrupper pga licenskostnaden och tränartätheten/kvalifikation och tränar minst 14 gånger, därav något högre avgift.
|
Kan jag få min terminsavgift reducerad eller återbetald om jag slutar?
Se svar: |
Nej,
Vi betalar endast tillbaka erlagd träningsavgift minus försäkring om du kan uppvisa läkarintyg på sjukdom eller skada.
|
Kan man få reducerad avgift om man inte är med på alla träningar?
Se svar: |
Nej,
Vi har enbart en avgift för gruppen per termin och ger ingen reducering om man inte kan delta på alla träningar.
|
Kan man få delar eller hela terminsavgiften tillbaka om träningar blir inställda?
Se svar: |
Generellt sätt Nej!
barn kan inte ta igen förlorad träning i annan grupp då våra barngrupper oftast är fulla. Om mer än hälften av träningarna blivit inställda kan detta komma ifråga OM detta beror på planering som föreningen kan påverka (detta är upp till styrelsen att bestämma om det är så). Vid Pandemi, lokaler som inte kan användas och andra oförutsedda omständigheter som är utanför föreningens kontroll betalas inte pengar tillbaka.
|
Kan man få stöd till avgiften?
Se svar: |
Ja,
Vi budgetterad en mindre summa varje år som kan ges till stöd för gymnaster där träningsavgiften är för hög för familjens ekonomi. Man kan få stöd en gång / år och familj och en maxsumma. För att få stöd mailar man ordforande@goteborgsturn.se eller kassor@goteborgsturn.se ordförande och kassör tar sedan beslut om stöd kan ges och det är också enbart dessa som behöver veta om personuppgifter mm.
|
MEDLEMSKAP
Vad innebär det att vara medlem?
Se svar: |
Enligt Riksidrottsförbundets bestämmelser måste varje person som är aktiv i en
svensk idrottsförening vara medlem.
Medlemskapet ska vara en aktiv handling och innebär i praktiken att du måste
betala in en medlemsavgift till föreningen du är aktiv i.
Som medlem har du rättigheter och skyldigheter som regleras i föreningens stadgar. Medlemsavgiften gäller kallenderåret
Det innebär bland annat att du har rätt att rösta på årsmötet, skicka in motioner tillstyrelsen och
har en försäkring via Pensum som gäller om du skadar dig under eller på väg till eller från träning.
|
Måste jag vara medlem?
Se svar: |
Ja,
enligt Riksidrottsförbundets regler är medlemskapet obligatoriskt.
|
Hur ofta betalar jag medlemsavgift?
Se svar: |
Medlemsavgiften betalas en gång per kalenderår.
Om du tränar under vårterminen betalar du din medlemsavgift i samband med träningsavgiften för vårterminen,
Medlemsavgiften gäller innevarande år.
Mer om medlemsavgifter finns på fliken om detta på hemsidan.
|
Vad är PUL och vad är GDPR?
Se svar: |
PUL stå för personuppgiftslagen.
Det innebär att dina personuppgifter skyddas från spridning,
genom att inte vara offentliga i några register utanför Turnföreningens administration. Från och med 25 Maj 2018 ersätts PUL med GDPR. För er medlemmar förändras inte mkt. Vi lagrar relevant kontaktinformation om gymnaster och målsmän, i den mån det behövs även information om kraftiga allergier etc. Detta rensas i slutet av året om en medlem inte fortsätter (medlemskap är per år) eller om en medlem aktivt begär att det tas bort innan vid utträde. Vi kan lämna ut information på förfrågan om vilken information som lagras i sportadmin pensum och lönesystem(för arvoderade tränare)
|
INTRESSEANMÄLAN
Hur anmäler jag mitt barn till gymnastiken?
Se svar: |
Man gör en intresseanmälan på vår hemsida,
och får då förhandsinfo om vi startar nya grupper som kan passa.
Alternativ 2 är att anmäla sig på de grupper som skapas löpande,
information om nya grupper informeras på hemsida mm
|
Måste jag återanmäla mitt barn när terminen är slut?
Se svar: |
Ja,
du anmäler ditt barn till nästa termin antingen genom att prata med
ledaren för gruppen barnet går i eller genom att kontakta kansliet.
Vid ny termin kommer då ett anmälningsbrev (länk där man kan återanmäla och betala) skickas ut,
genom detta får man en direktbetalning, faktura via sportadmin/billmate eller uppdalad betalning som blir din nya bekräftelse
|
Jag har anmält mitt barn men inte hört något ifrån er. Varför?
Se svar: |
Om du inte hör något ifrån oss inför en ny terminsstart
innebär det att vi inte har kunnat bereda ditt barn någon plats just nu.
Men du kan komma att få en kallelse några veckor in på terminen
om det skulle bli en plats ledig i gruppen du anmält till.
Din intresseanmälan ligger kvar i vårt system,
och du behöver inte göra någon ny inför nästa termin. Vill ni ta bort informationen från vårt register kontaktar ni oss på kansli@goteborgsturn.se
Vi gör rensningar regelbundet år där vi mailar ut och frågar om de som anmält intresse vill vara kvar. Om vi inte får svar kan det hända att vi tar bort intresseanmälan.
|
Måste jag förnya min anmälan inför en ny termin?
Se svar: |
Nej,
du behöver inte göra någon ny anmälan.
Dina uppgifter finns kvar i vårt kösystem.
Det är förstås viktigt att du meddelar oss om du skulle byta kontaktuppgifter.
Du riskerar annars att inte få kallelser och annan viktig information från oss.
|
Vad händer efter min anmälan?
Se svar: |
Din anmälan kommer till en allmän lista över nyanmälningar.
Kansliet sorterar in din anmälan till kön för rätt grupp.
Kansliet går kontinuerligt igenom alla grupper för att se
om det blivit plats över i någon grupp,
skulle så vara fallet skickar vi ut mail och frågar om intresse där man kan anmäla sig
Barn där föräldrar är tränare kan ha förtur,
eftersom det är en förutsättning för att grupperna skall finnas.
Om ditt barn inte blivit kallat inför terminsstart,
kan du alltså få en kallelse en bit in på terminen,
denna skickas via mail.
|
FÖRSÄKRING
För mer information se även separat
sida->
Är jag försäkrad om något händer?
Se svar: |
Ja,
alla som erlagt medlemsavgift i Göteborgs Turnförening är försäkrade via Pensum.
Försäkringen gäller under träning samt på väg till och från träning.
För mer detaljer se under fliken försäkringar.
|
Vad gör jag om något händer?
Se svar: |
Kontakta Turns kansli kansli@goteborgsturn.se och eller
ordförande på ordforande@goteborgsturn.se om du vill anmäla en skada.
Kansliet skickar försäkringsanmälan och information till dig. Information om hur man anmäler skada finns även på vår hemsida under försäkringar och på gymnastikförbundets hemsida
|
LEDARSKAP
Hur gör jag om jag vill engagera mig i till exempel styrelse- och/eller arbetsgrupper?
Se svar: |
Kontakta kansliet kansli@goteborgsturn.se
eller ordförande ordforande@goteborgsturn.se
|
Hur gör jag om jag vill bli ledare?
Se svar: |
I de allra flesta fall vill vi att ledare är 15 år eller äldre så att de kan gå baskurs via gymnastikförbundet.
Kontakta kansliet kansli@goteborgsturn.se
eller ordförande ordforande@goteborgsturn.se
|
Får man ersättning som ledare?
Se svar: |
Ja, viss ersättning betalas ut till ledare enligt standardmall. Ersättningen är olika baserad på den gymnastikkompetens som ledaren uppnått via gymnastikförbundets kurser.
Närvaroregistreringen i sportadmin ligger till grund för timrapportering, ev. andra utgifter mailas med kvitto och förklaring till Kassör.
|
REGISTERUTDRAG
Varför skall Göteborgs Turnföreningen genomföra registerutdrag?
Hur begär jag registerutdrag?
Jag är ledare under 18år, måste jag ändå göra registerutdrag?
Se svar: |
JA Alla över 15 år måste begära och visa upp resultatet till föreningens ansvariga.
|
Kostar det att få utdrag från polisens reigster?
Jag har inte en skrivare eller skanner, vad gör jag?
Se svar: |
Utskrivna lappar att fylla i finns i Torshallen, fråga en av våra anställda (Adly, Csaba, Alexandra)
Färdiginskriven lapp kan sändas till polisen som sedan skickar utdrag som visas upp. Behöver man hjälp att scanna kan ifylda lappar ges till någon av våra anställda, styrelse. De kan också postas/läggas i vår postbox (Torslandakrysset) Box 108,42321 Torslanda, vi scannar sedan och skickar in (svar kommer hem till den adress som man fyllt i, det skall vara personens egen adress inte vår).
Du kan få hjälp på kanslit i slutet av november och december. Då kommer vi ha speciella tider avsatt för att visa upp eller få hjälp att fylla i (det är väldigt få uppgifter som skall fyllas i) 2020 blir det att man får kontakta kansli om man behöver hjälp.
|
När får jag svar?
Se svar: |
Svar kommer från polisen efter ett par veckor.
|
Vem visar jag registerutdraget?
Se svar: |
Anställda eller styrelsen, som samtidigt ser på resultatet och noterar det i våra system.
Detta skall ske under HT-2022.
|
När visar jag upp registerutdraget?
Se svar: |
HT-2022 kommer vi samla in registerutdrag för alla över 15 år,
man kontaktar styrelsen/anställda när man vill visa upp sitt registerutdrag,
|
Vad lagras hos föreningen?
Se svar: |
Summering att inga anmärkningar finns och när utdraget gjordes noteras i vårt system Sportadmin.
|
Tar man ut registerutdrag en gång?
Se svar: |
Nej föreningen kommer begära in uppdateringar löpande.
|
Jag är med i flera föreningar, kan jag använda samma utdrag?
Se svar: |
Ja, du kan visa upp för utdrag som ansökts till andra föreningar.
|
Vem kan se resultatet från mitt utdrag?
Se svar: |
Enbart representanter från styrelsen får ta del av utdraget.
Noteringen att vi tagit del av utdraget och när,kan vissa övriga ledare se i sportadmin beroende på rättigheter.
|
Vad händer när jag slutar som ledare i Göteborgs Turnförening?
Se svar: |
Då tar uppgifterna bort precis som andra i enlighet med GDPR.
|
Redovisar alla ledare i föreningen?
Se svar: |
Ja alla över 15 år som är tränare eller hanterar barn.
Detta gäller även andra förtroendeuppdrag i föreningen.
|
Vad händer om mann inte lämnar in utdrag?
Se svar: |
Då kommer vi behöva låta personen i fråga ta timeout tills ärendet är klarlagt.
|
Vad händer om en tränare inte har ett felfritt utdrag?
Se svar: |
Mest sannolikt kan man inte vara tränare i föreningen.
Vi kommer i det osannolika scenariot att rådgöra med förbundet,
så att vi följer rekommenderade rutiner
|